Nowy prefekt Dykasterii Nauki Wiary kardynał Victor Manuel Fernandez udzielił jakiś czas temu wywiadu amerykańskiemu, zajmującemu się sprawami Kościoła, portalowi „The Pillar”. Dziennikarze pytali go między innymi o jego stosunek do encykliki św. Jana Pawła II “Veritatis splendor” z 1993 roku. Kardynał orzekł, że “Veritatis Splendor” ogranicza rozwój teologii i można by było ją przepisać, pewne rzeczy zachowując, a inne zmieniając.
Co właściwie ma na myśli kardynał Fernandez, mówiąc o potrzebie przygotowania tekstu korygującego encyklikę będącą wykładem teologicznych zasad, którymi Kościół kieruje się w swoim nauczaniu moralnym? Czy nie chodzi o powrót do moralnego relatywizmu, który robił sobie coraz więcej miejsca w Kościele przez publikacją “Veritatis Splendor” 6 sierpnia 1993, czyli prawie dokładnie 30 lat temu?
Jan Paweł II przeciwstawił w swojej encyklice tego rodzaju relatywizmowi myślenie metafizyczne, wskazując, że istnieje dobro i zło samo w sobie, a w konsekwencji – istnieją czyny, które są dobre, tak jak istnieją czyny, które są złe, niezależnie od okoliczności.
Czy grozi nam, że Kościół zdecyduje się na regres w nauczaniu moralnym na podobieństwo nowoczesnego zachodniego świata? O tym rozmawiamy w kolejnym odcinku cyklu “Teraz i zawsze”: Marek Jurek, Paweł Milcarek i Tomasz Rowiński. Zapraszamy.
CZYTAJ TAKŻE: Nowy komisarz rewolucji czułości